Cerrar

es | val   

Emprenedor, no em digues que no tens competència

Analitza la teua competència, busca un avantatge competitiu

Mostrar ampliado

Ventaja competitiva

Ventaja competitiva / Avantatge competitiu

Tots hem sentit en moltes ocasions que perquè una empresa triomfe cal que siga competitiva.

Generalment entenem que ser competitiva consisteix a fer les coses millor que les que ja existeixen en el mercat. Però és ací on la majoria dels emprenedors acaben la seua reflexió.

Alguns emprenedors diuen: «Entenc això que cal ser competitius, però el que passa és que... el que se m'ha ocorregut, el que jo sé fer, el producte que vull llançar... NO TÉ COMPETÈNCIA!!».

Este és el principi de la fi. Perquè si una idea, una empresa, un producte o un servici no té competència... malament.

Com és això!? Es roín no tindre competència? Per què? En pensaran alguns.

Podem resumir-ho molt senzillament en tres raons:

En primer lloc pot passar que, com a emprenedor, estiga encegat per la meua passió i no veja el que sí és competència. Això sol passar quan acotem massa l’anàlisi de l’activitat i tanquem molt el concepte de la solució a la necessitat detectada. Per exemple: les dos empreses de ferrocarrils nord-americanes del segle XIX van ser en el seu moment les empreses amb més poder del món, i pensaven que «el seu negoci» seria molt llarg en el temps. No van passar ni unes dècades quan ja quasi havien desaparegut com a conseqüència de la competència dels automòbils. La raó és evident: la seua competència no eren només altres empreses del ferrocarril, sinó qualsevol que poguera satisfer la necessitat de transport ràpid, còmode i segur. Moral: de vegades la competència està fora del sector d’activitat en què una empresa treballa.

En segon lloc, perquè si realment és cert que no hi ha ningú en absolut que faça el mateix que el que la meua empresa proposa, compte! És possible que siga un senyal que o el mercat encara no està madur o que els potencials compradors no valoren la solució, o bé senzillament que este és inviable. De manera que llançar-nos a eixe projecte pot ser un perill.

Per últim, si ningú no competeix amb la nostra empresa, serà més difícil evolucionar, i el perill d'acomodar-se pot en el futur fer que no vegem una oportunitat, una tecnologia, que altres estiguen desenvolupant i acaben desbancant-nos. En altres paraules: sense competència no hi ha innovació, i sense innovació no hi ha evolució.

Així que no només donem la benvinguda a la competència, sinó que aprenguem a viure amb ella, a conèixer-la i a superar-la.

I com hem d’actuar per superar la nostra competència? Aconseguint una cosa tan senzilla (i complicada al mateix temps) com és desenvolupar almenys un avantatge competitiu. Sí, ho he dit bé: amb un és prou, tot i que no és tan fàcil.

Un avantatge competitiu és una cosa que atorga al nostre producte servici, establiment, etc., un atribut que, a més de fer-ho millor que la resta, ha de ser:

«suficient», és a dir, que eixa millora tinga una dimensió interessant o raonable (no valen les millores o aportacions menors);

«diferencial» perquè realment siga recognoscible pel mercat en consonància amb les exigències dels compradors. Si el mercat no l’aprecia, no existeix, per molt que ens obstinem;

«estable», és a dir, que es mantinga en el temps i en les diferents circumstàncies en les quals el comprador adquirirà o consumirà el meu producte o servici;

«defensable», o el que és el mateix, que permeta ser sostinguda i argumentada davant del mercat i de tercers amb solvència, sens dubte i sense escletxes.

Per tal de construir un avantatge competitiu és imprescindible analitzar i arribar a conèixer la nostra competència fins a saber què és el que la defineix davant dels seus compradors.

Això exigeix un procés d’anàlisi que pot resumir-se en tres grans passos:

  • com fa les coses, per què les fa així, en quines condicions de tecnologia, innovació, preu/qualitat, canals de distribució, producció, aprovisionament, etc. es mou; no només mostra competència més directa sinó el sector d’activitat en el qual competim.
  • hem de determinar quins són o poden ser els atributs del nostre producte o servici millors i diferents, o en quins podem incidir per tal de ser millors i diferents;
  • per últim, hem d’identificar quins són els factors o atributs que el mercat al qual ens dirigim valora i que són la causa que trie un determinat producte o servici i no un altre.

A partir d’ací, podrem centrar-nos en cercar o construir un avantatge competitiu en el qual establir-nos per aconseguir dur a terme el nostre negoci. Si s’aconsegueix, l’empresa podrà lluitar per l’èxit. Però mai no hem de subestimar el mercat dient que «no tinc competència».

7.300 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO