Com mesurar les meues competències de líder?
ARIMA CONSULTORIA Y GESTION S.L.
Publicado el lunes, 05 de diciembre de 2016 a las 12:32
Després de definir en anteriors articles el concepte de «competències», a més d’identificar-ne aquelles que necessita el líder actual i com aprendre-les, hui ens centrem en com mesurar les nostres competències de líder.
En primer lloc, i abans d’entrar en matèria, cal aclarir: a què ens referim quan parlem de «mesurar competències»? Mesurar o avaluar competències és el procés mitjançant el qual es recopilen evidències i es realitza un juí d’elles, tenint en compte criteris preestablerts, per tal d’oferir retroalimentació i millorar la idoneïtat de la persona.
Les organitzacions són molt conscients que la mesura de competències d’un empleat, i concretament d’aquells que ocupen llocs de direcció, resulta de gran utilitat, ja que permetrà optimitzar el seu acompliment professional.
Per esta raó cada volta hi ha més empreses que se sumen a la gestió per competències (la qual comprén des de l’avaluació 3600 a l’avaluació de personal directiu, el desenvolupament individual a través de programes formatius, promocions internes, processos de selecció de personal, etc.).
Quins són els encarregats de fer les avaluacions? L’ideal és optar per avaluadors professionals, ja que estan entrenats i coneixen les tècniques per analitzar el comportament observable dels avaluats, basant tots els seus juís en fets objectius. En el seu defecte, és important que aquelles persones que assumiran el rol d’avaluadors reben una mínima formació prèvia.
D’un mode resumit, la metodologia que se segueix en un procés d’avaluació per competències la podríem sintetitzar de la següent manera:
- Fase 1: establir i definir clarament i d’un mode operatiu les competències a avaluar.
- Fase 2: graduar cada competència establint nivells (preferiblement en quatre nivells perquè no hi haja opció intermèdia).
- Fase 3: assignar a cada nivell comportaments identificatius o representatius que servisquen de guia i faciliten l’avaluació.
Una avaluació de competències professional oferirà informació objectiva, vàlida i fiable sobre les competències, el potencial, la motivació i els interessos de l’avaluat, sent el punt de partida per al desenvolupament professional i personal de l’individu, per això la seua importància. Recordem que «el que no es mesura no es pot controlar, i el que no es controla no es pot gestionar».
Les persones som per naturalesa cautes davant d’allò desconegut, ens resulta incòmode detectar, predir... en definitiva, avançar-nos al que no coneixem, i preferim gestionar a partir del conegut. Però no oblidem que totes les persones duem al nostre interior una sèrie de qualitats, habilitats i competències les quals, si les detectem i entrenem, ens serviran com a punt de partida per minimitzar ambigüitats i incerteses i, al mateix temps, ens ajudaran a traure el millor de nosaltres.
05/12/2016 12:32 | LMA